Besøg på UNI Birk
Arrangementer > Afholdte Arrangementer > 2019
Onsdag den 15. maj. | Besøg på Aarhus Universitets Afdeling i Birk Tekst og billeder: Bent Erik Petersen | |
I besøgsrækken ”Kend dit sogn” var 67 medlemmer af Lokalhistorisk forening for Gjellerup sogn onsdag den 15.maj på besøg hos Aarhus Universitets afdeling i Birk. Efter formandens velkomst gav Nanna Holmgaard Andersen en gennemgang af Campus Hernings historie. Handels- og IngeniørHøjskolen blev grundlagt i 1995 og er placeret i Herning. 1. august 2006 var datoen for indfusioneringen med Aarhus Universitet. Herefter blev navnet ændret til Aarhus Universitet, Handels- og ![]() BTECH har 1.750 studerende, heraf ca. 1.250 fuldtidsstuderende og 500 deltidsstuderende, som studerer Erhvervsøkonomi og Ingeniøruddannelse. Heraf 5-25 udvekslingsstuderende og ca. 10 % internationale fuldtidsstuderende. Universitetet samarbejder med mere end 50 udenlandske universiteter. Ca. 130 medarbejdere og en årlig omsætning på ca. 100 mio. DKK. Yderligere informationer kan findes på hjemmesiden: http://btech.au.dk. | Rundvisning Efter præsentationen var der rundvisning hvor de 3 studerende Andreina, Daniel og Rasmus viste os rundt i det dejlige hus hvor mange studerende sad og arbejdede enkeltvis eller i mindre grupper. Vort første besøg var i ”Studentervæksthuset Business Factory” som er beliggende i Innovatorium. Her kan studerende, som har ønske om at starte egen virksomhed medens de studerer, gratis låne kontorlokaler hvor de kan mødes med ligesindede og få rådgivning og vejledning. I et af kontorerne i Innovatorium mødte vi Torben fra fa. Pesitho som orienterede os om sit arbejde med udvikling af et feltkøkken, med indbygget batteri som bliver opladet af en solcelle. ![]() Køkkenet er beregnet til U-lande og flygtningelejre hvor der ikke er strøm og hvor brænde er en meget begrænset ressource. | Derefter besigtigede vi værkstederne hvor eleverne kan eksperimentere og lave modeller eller prototyper. Et af lokalerne var indrettet som ”Produktion Labora-torium” hvor eleverne får til opgave at indrette en produktionslinje med værktøj, transportudstyr og en robot. I andre lokaler blev der undervist i styring af robotter og 3D-printning af emner. Når eleverne efter endt arbejdsdag forlader undervisningslokalerne, bruges disse ofte til foredrag eller undervisning af det lokale erhvervsliv eller borgere. Efter rundvisningen var der mulighed for at stille spørgs-mål og Universitetet bød på kaffe og kage. Kaffen var god, spørgsmål var der ikke mange af, Nanna Holmgaard og de engagerede elever havde gjort et godt stykke arbejde. ![]() |